tyckerinteomdet.blogg.se

37

Kategori: Nöje

 
Jag hade haft en tidig tid hos tandläkaren och satt och åt frukost på ett café inne i stan. Lokalen var nästan tom och gästerna bestod av mig själv, två tjejer i tonåren och en äldre kvinna ett par bord bort. Tonårstjejerna är tysta men tanten pratar högt i telefon. Hon är i affekt, det är någon som har levererat en okänslig kommentar där hen inte visat hänsyn inför att damen är utbränd. Hon kanske har rätt och så men låter ändå rätt gnällig så jag försöker koppla bort samtalet och fokusera på min tidning. En stund senare letar sig en av hennes meningar ändå in i mitt medvetande.
 
Hon säger att hon är 37 år.
 
Ångesten slår emot mig. Hur kan den här gamla kvinnan bara vara fyra år äldre än jag? Hon var ju visserligen utbränd men det räcker inte, är det där jag om fyra år? Kommer jag att vara så gammal?
 
Jag berättar om händelsen på lunchen, vi skojar om det och jag säger att jag kommer fylla 37 och så vips ser jag ut som Christer Glenning. Skämtet slår tillbaka hårt mot min åldersnoja då det visar sig att ingen av de yngre vid bordet vet vem Christer Glenning är och än mindre hur han såg ut. Jag bildgooglar, visar en bild och någon påpekar, mycket riktigt, att Christer knappast var 37 på bilden. Vi tar reda på Christers ålder och det visar sig att han är född 1939, på bilden ovan är han närmare sextio. Vi rotar längre bak i arkiven och finner en bild på Christer från 1981, när han är 41 år gammal:
 
Här blir man lockad att tänka att Christer Glenning helt enkelt åldrades snabbt. Det har hunnit gå 15 år mellan den övre bilden och denna men Christer ser ungefär likadan ut. "Men finns det ingen ännu äldre bild", frågar Soliel. "Hur såg han ut som 37?". Vi hittar en äldre bild. Den är från 1978 och Christer är någonstans mellan 38 och 39 år:
 
Som ni noterat höll Christer ut en aning längre än kvinnan på cafét (hon var ju bara 37) men jämför de två senaste bilderna och tänk, verkligen tänk, på att det alltså bara är tre år mellan dem. Det här är fruktansvärda nyheter för någon som inom några få år kommer att vara "närmare 40". Jag har varit nöjd över att fortfarande se ganska fräsch ut men inser nu att åldern inte kommer smygande, den kommer som en käftsmäll och den gör det någonstans just innan 40. Sedan den här händelsen har jag gjort mitt bästa för att förtränga allt det här med Christer och tanten på cafét. Bäst att leva medan man kan osv men idag läser jag i Expressen att Danuta bara var 38 år när den här bilden togs:
 
Ingenting ont om Danuta förstås, och inte om Christer Glenning heller för den delen, men hon är känd som "tanten med handväskan". Det infann sig någon sorts existentiell svindel när jag var lika gammal som min pappa var när han fick mig men den var verkligen ingenting jämfört med insikten om att jag snart är jämnårig med Danuta.
 
 
 
Kommentera inlägget här: