tyckerinteomdet.blogg.se

1990

Kategori: Personligt

 
Vår lågstadielärare heter Astrid och är ganska gammal. Hon är en sån lärare som tycker om barn och som tar sin uppgift på största allvar. Vi blir dragna i öron, dragna i håret och linjalen smälls mot våra bänkar. Alla med utländskt efternamn skickas till talpedagogen oavsett språkkunskaper och varje dag inleds med att vi släcker ned, tänder ljus och läser högt ur Barnens bibel. Hon är dessutom noga med att var sak har sin plats. När vi ska göra något gemensamt projekt är det självklart att favoriten och, för att vara rättvis, begåvningen Sofie ska spela huvudrollen och när Steffi, som är den dummaste av oss, räcker upp handen och säger att hon vill bli "fojskaje" när hon blir stor skrattar Astrid gott och säger att "det kan nog bli svårt". Hon ringer ofta upp föräldrar och beklagar sig över avkommans låga kvalitet och blir med tiden lika fruktad av dessa som av oss. Givetvis stämplar hon dessutom pojkar som busiga och flickor som skötsamma
 
Ändå gillar jag Astrid. Det fanns ingen lättja, slapphänthet eller bristande engagemang. Hon hade kanske inte brytt sig om att läsa en enda studievägledning de senaste 50 åren men hon brydde sig om oss. Barn känner sånt. Dessutom har de inget att jämföra med, vi tog det vi fick och förstod det märkliga långt senare, när vi börjat umgås med folk från andra skolor. 
 
Hon hade sitt sätt och hon var säker på att det var det bästa. Det var inget bra sätt men för henne var det rätt. Jag tror det är lite samma som att jag aldrig riktigt lyckas tycka illa om Clint Eastwood. Å andra sidan, och det här saknar väl inte helt relevans, har varken Astrid eller Clint riktat särskilt mycket av sitt fördomsfulla agg mot just mig. När jag i efterhand pratat med kompisar som haft utländska efternamn, varit svårt blyga eller haft lite svårt att säga exempelvis "r" blir berättelsen snabbt mörkare.
 
Jag själv har svårt att förstå vad vi håller på med. Förstår inte hur det kan komma sig att så många av mina klasskamrater verkar förstå. Sitter mest och fantiserar men kan i alla fall uttala bokstäver bra nog för att slippa tyngre bestraffning. 
 
 

KOMMENTARER:

  • Hanna Karlsson säger:
    2016-12-08 | 14:29:35
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/

    Intressant läsning!

    Svar: Tack! Välkommen hit!
    mori

  • Yohanna af Skovde säger:
    2016-12-08 | 19:31:13
    Bloggadress: http://yohannaafskovde.se/

    Mina bästa lärare har vart stenhårda. Tror det motiverade mig mer än någon som var mer snäll och curlade oss. De är just dem jag kommer ihåg också, av någon anledning

    Svar: Ja, verkligen. Eller en del har kanske kunnat vara inspirerande på andra sätt men det är coolt att bli pushad till att göra nåt man inte trodde att man kunde. Åtminstone efteråt.
    mori

Kommentera inlägget här: